EFM Group -konsernin tuore myyntitiimi muodostuu neljän tytäryhtiön nykyisistä edustajista
Myyntitiimi perustettiin osana EFM Groupin hallituksen organisaatio-uudistusta, jossa selkeytettiin vastuut tiimeittäin tytäryhtiöiden kesken.
Tulevaisuuden kasvu on EFM Group Oy:n toimitusjohtajan Petri Holopaisen mukaan kansainvälisessä kaupassa.
EFM Group Oy:n vasta perustettuun, viisihenkiseen myyntitiimiin kuuluvat Holopaisen lisäksi KKR Steel Oy:n myyntipäällikkö Sami Vanninen ja toimitusjohtaja Juha Riikonen, Viimet Oy:n toimitusjohtaja Olli Rissanen sekä Rakennustempo Oy:n toimitusjohtaja Timo Päivänurmi.
Kannattavan liikevaihdon kasvattaminen ja asiakastyytyväisyyden parantaminen ovat ne tavoitteet, jotka myyntitiimi on itselleen asettanut.
– Tarkoitus on myös selvittää tuotekannattavuus ja ymmärtää, mitkä tuotetyypit eivät kannata, ja mitkä puolestaa ovat kannattavia Olli Rissanen kertoo.
Rautalankamalli myyntitiimin konkreettisista toimista on seuraava: EFM Group Oy:n neljä tytäryhtiötä myyvät jokainen omaa asiakaskuntaansa. Yksi yhtiö, esimerkiksi vaikka Rakennustempo Oy, saa asiakkaalta tarjouspyynnön.
Rakennustempon toimitusjohtaja ja myyntitiimiläinen, Timo Päivänurmi, huolehtii siitä, että asiakas saa tiedon kaikista konsernin yritysten tarjoamista palveluista ja selvittää, voisiko joku muu yritys konsernissa mahdollisesti tuottaa asiakkaalle lisäarvoa.
Iso vaihde silmään
Myyntitavoitteet myös kirjataan jatkossa, jotta ne ylipäätään voidaan saavuttaa. Esimerkiksi jatkossa pyrkimys on käyttää mahdollisimman vähän konsernin ulkopuolisia toimijoita, että kaikki kate jää EFM Groupin sisälle. Myös se on tärkeä osa asiakaskokemusta, jota halutaan parantaa entisestään. Kun ydintoiminnot ovat EFM Groupin hallinnassa, varmistetaan sujuva vamistusprosessi.
Sami Vannisen mukaan nyt on jo otettu iso askel eteenpäin, sillä aikaisemmin myynti oli lähinnä tarjouslaskentaa.
– Nyt on iso vaihde laitettu silmään.